Making research, good practices, learning activities and events on intercultural dialogue in the Euro-Mediterranean accessible to everyone.

Learning Activity
Cities

Making Links

Image
Learning Activity Illustration
Group Size
10-25
Age group
19 - 25 years
26-35 years
36-50 years
51-80 years
Over 80
Time Required
160 minutes

This activity involves negotiation about the rights and responsibilities of citizens, the government, NGOs and the media in a democracy. To develop an understanding of the link between rights and responsibilitiesTo develop discussion and co-operation skillsTo promote civic responsibility

Instructions for Educator
Timing
10min
Step by Step Instruction

قم بتقديم التمرين من خلال التوضيح أن الغرض من النشاط هو رسم "خريطة" للعلاقات بين أربع "جهات فاعلة" داخل المجتمع الديمقراطي (المثالي). قسّم المشاركين إلى أربع مجموعات متساوية الحجم لتمثيل أربعة "فاعلين" في نظام ديمقراطي: الحكومة وقطاع المنظمات غير الحكومية ووسائل الإعلام والمواطنين.

Timing
10min
Step by Step Instruction

تتلقى كل مجموعة ورقة A4 وقلم رصاص لتدوين الملاحظات وأعط المشاركين عشر دقائق للعصف الذهني حول الدور الذي تلعبه في مجتمع ديمقراطي "الجهة الفاعلة" التي يمثلونها، أي ما هي الوظائف الرئيسية التي تؤديها هذه الجهة. عند انتهاء الوقت، يجب أن يتفق الأعضاء على أهم خمس وظائف.

Timing
20min
Step by Step Instruction

بعد ذلك سوف يقومون بإعداد "سجلات إنجازاتها" الخاصة. سلّم كل مجموعة ورقة كبيرة (A3 أو ورقة من اللوح الورقي القلّاب) وقلم "ماركر" أحمر، واطلب منهم كتابة "الجهة الفاعلة" التي يمثلونها في أعلى الورقة، ومن ثم تحتها، كتابة وظائفهم الخمس الأهم.

Timing
20min
Step by Step Instruction

اجمع المجموعات معاً لتقديم "سجلات إنجازاتها". دع المجموعات تشارك ردود أفعالها. اسأل المشاركين عما إذا كانوا يوافقون على الوظائف الرئيسية لهذه "الجهات الفاعلة" الأربعة. يجوز للمجموعات، إذا رغبت في ذلك، تعديل قوائمها على ضوء التغذية الراجعة. 

Timing
15min
Step by Step Instruction

والآن افصل المجموعات الأربع مرة أخرى وسلمها الأقلام الخضراء. امنح المشاركين خمسة عشر دقيقة للعصف الذهني حول ما يحتاجون إليه من بعضهم البعض من أجل تنفيذ وظائفهم الخاصة. عندما يكاد ينتهي الوقت، اطلب من المجموعات تحديد أبرز مطلبين اثنين تريدهما من كل من "الجهات الفاعلة" الأخرى وإدراجها تحت عناوين منفصلة باستخدام الأقلام الخضراء.

Timing
10min
Step by Step Instruction

وزّع أوراق "قواعد اللعبة" (Rules of play)، راجعها وتأكد من أن الجميع يفهم ما يتعيّن عليهم القيام به. ثم اطلب من المجموعات إحضار "سجلات إنجازاتها" إلى وسط الغرفة ووضعها في مربع على بعد حوالي متر واحد من بعضها البعض (انظر الرسم البياني). اطلب من أعضاء كل مجموعة الوقوف قرب "الزاوية" الخاصة بهم. أعطِ كل مجموعة 6 خيوط من الصوف، ولفة من الشريط اللاصق وقلم أزرق.

Timing
45min
Step by Step Instruction

تبدأ الآن جولات التفاوض. يجب أن تعطي 10 دقائق لكل جولة. يجب تذكير المشاركين بأن الهدف هو رسم خريطة بالعلاقات التي تجمع بين مختلف "الجهات الفاعلة"، وأنه عندما يتم قبول أحد الطلبات، يجب لصق خيط صوفي بين الورقتين للدلالة على قبول المسؤولية.

Timing
30min
Step by Step Instruction

الإحاطة: انتقل إلى جلسة الإحاطة والتقييم بينما لا يزال المشاركون يجلسون حول الخريطة. اطلب منهم إلقاء نظرة على الخريطة التي بنوها والتفكير في النشاط: هل كان من الصعب التفكير في الوظائف التي تؤديها الحكومة والمنظمات غير الحكومية ووسائل الإعلام والمواطنون في نظام ديمقراطي؟ هل كانت هناك أي خلافات داخل المجموعات حول المطالب التي يجب قبولها أو رفضها؟ أي من المطالب المقدمة إلى مجموعات أخرى لم يقبلوا بها كمسؤوليات؟ لماذا؟ هل تعتقد أن مثل هذه الحالات سوف تسبب أي مشاكل على أرض الواقع؟ وهل هناك مسؤوليات قبلتها كل مجموعة ولكنها لم تكن قد تعرّفت عليها من قبل؟ كيف تشعر المجموعات حيال ذلك الآن؟ هل أظهر النشاط للمشاركين أي جديد عن المجتمع الديمقراطي لم يكونوا يعرفونه من قبل؟ هل كانت هناك مفاجآت؟

Facilitation Tips

Variation:The activity may be made more or less complicated by using different numbers of “actors” within society: for example, you may want to add “businesses”, “minorities”, or “disadvantaged groups”. However, this will make the negotiation process a lot more complicated, and you may not want all of the groups to exchange demands with each of the others. You could also use different categories with more direct relevance to young people’s reality – for example, replace “citizens” by “young people” and “the government” by “school”.The activity could be simplified by removing one or more of the groups: for example, by working with only “citizens” and “the government”. This may be preferable if you have a small group.

 

You may want to try the activity without the use of the “record sheets”: during the negotiation process, someone from the first group should hold one end of the piece of wool, and offer the other end to someone in the second group. If people keep hold of their ends, the whole “society” should be physically linked up by the end of the process! Using four different colours of yarn (one colour associated with each “actor”) makes the map look more attractive and it is easier to trace the links, for example, all the citizens’ demands might be yellow and all those of the media, black.In step 5 of the instructions, after the groups have drawn up their list of functions, don’t spend too long discussing the issues as a whole group. You should use this more as a prompt for the next small group work they will be doing. Groups may want to make a note of the other groups’ functions.If groups struggle to come up with functions, try asking them to think about the kind of thing their “actor” does, and what would be missing if it did not exist! You may want to provide some examples to help groups to get started: Governments draft legislation, decide on general policy and ensure that the country meets its budget.NGOs lobby for minority interests, take up issues which the government (or opposition) fails to address, and campaign for changes in legislation. The media reports on government policy, investigates issues, and provides analysis and commentary. The “functions” of citizens include everything that is important in a democratic society: ideas may range from standing for parliament, engaging in human rights activism, setting up organisations to protect particular groups, questioning and becoming involved in political life, and so on. When they draw up their lists of demands, tell them not to be unrealistic in their demands of the other “actors”! These responsibilities will need to be acceptable, so they should not make unfair or unreasonable claims. The negotiations should not be presented as a “competition”, nor should they occupy too much time. Emphasise to the groups that they should see themselves as cooperating with each other: the purpose is to establish a society in which all “actors” work together for everyone’s satisfaction. Therefore, the transactions should be relatively quick: tell groups to accept claims if they seem to be reasonable, and otherwise to reject them, with any controversial ones to be discussed at a later stage.If the groups need help with thinking about demands and responsibilities, then you could use as an example the media and citizens: journalists need tip-offs about where events are happening and citizens have a responsibility to alert the media and provide witness statements.

Ideas for follow-up

The group could continue to add to the map, by including different groups within society (see under the heading “Variations”). They may want to transfer the map to another sheet of paper for greater clarity. Think about which connections in your own society are not well developed, and what could be done to overcome this.

File Uploads